maandag 27 april 2015

naaitips, omzomen

Al een hele tijd geleden was ik ergens deze tip tegen gekomen. Ik weet niet meer waar het was, dus deel ik het bij deze hier met jullie, want het werkt geweldig snel en praktisch!

Voorheen streek ik altijd de zoom in een kledingstuk door met mijn centimeter elke keer de gewenste breedte af te meten. Ik vond het een rotklus om heel eerlijk te zijn. Vaak spelde ik het eerst, om vervolgens voorzichtig met de strijkbout de spelden ontwijkend de zoom in het textiel te persen. 
Tegenwoordig gebruik ik geen centimeter en geen spelden meer, maar een simpel stuk karton of soms zelfs alleen maar het getekende patroon.

naaitip: omzomen

Op het stuk karton, papier, patroon, teken ik de gewenste breedte van de zoom af. Vervolgens leg ik het karton in het kledingstuk en vouw de onderrand van de stof tot exact op de getekende lijn. Strijkbout erop en klaar is de vouw voor je zoom. Super snel en simpel.

Tot slot rest alleen nog het naaiwerk. Succes!

Kijk hier voor meer naaitips en tutorials.

5 opmerkingen:

  1. Die ga ik onthouden! Lijkt me zelfs nog handiger dan een zoommaatje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dan heb ik nog wel een mooie aanvulling:
    http://scientificseamstress.blogspot.nl/2010/03/folding-templates-free-download.html
    Zij heeft een download waar meerdere maten op staan, volgens mij in inches en cm. Ook nog voor ronde vormen.
    Ik zelf teken altijd dubbele zoom vanaf de rand en vouw dan de rand tegen die lijn aan (al is het geen lijn, maar lijntje elke 10 cm ofzo).
    Kan dit ook eens uitproberen, scheelt wel de tijd van meten en tekenen!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...